Wednesday, May 25, 2011

Jangan Putuskan Ia....


Assalamualaikum,

beberapa hari berada di kampung, memang sangat indah. tempat ni, merupakan bumi tarbiyah. membina kemanusiaan saya, agar menjadi manusia.

bukan sekadar kerana ianya tempat bersemadi arwah bonda, saya pulang mengisi hari-hari disini bukan untuk bersedih mengenang memori bersama bonda, tapi saya mengisi hari-hari disini dengan gembira, menunaikan amanatnya.

"Anak yang soleh itu, menyambung silaturrahim ibu bapanya, " kata mak, lama dulu, ketika dia masih sihat. malah, pesan yang sama masih berulang pada saat hujung harinya. mak rajin menziarahi saudara dan sahabat. di mana-mana mak punya ramai kawan. mak mudah mesra dan cepat mendapat kawan.

bukan sekadar kawan seIslam, tapi tauke-tauke cina pun kenal dengan mak. malah mengenal saya sebagai anaknya. mak selalu ke kedai mereka untuk mencari kain untuk membuat telekung. telekung yang cantik itu dijual, dengannya kami kenyang dengan makanan fizikal dan rohani. kerana, bukan sekadar telekung itu untuk dijual, bahkan memang ada telekung-telekung cantik yang memang mak buat khusus untuk kegunaan dirumah.

kata mak, ini bukan untuk pembaziran, mak buat lebih untuk dirumah, supaya kita dapat selalu basuh dan ganti dengan yang lain, kerana solat perlu pada pakaian yang paling bersih. untuk menghadap ALLAH, Yang Maha Pencinta, mana mungkin kita memakai yang buruk dan busuk menghadapNya?

dan lagi, kita mesti mempunyai telekung lebih di rumah, kerana, jika ada tetamu berziarah, kita perlu memuliakan mereka, bahkan lebih mulia dengan memberinya guna telekung yang bersih dan wangi ketika menghadap Sang Pencinta, kerana, kita pasti cintakan tetamu kita...kan? sebab, tetamu itu adalah kawan dan sahabat kita, mereka datang membawa rahmat kepada kita, bahkan perginya mereka dari kita membawa pergi dosa-dosa, jika kita memberi layanan yang baik....

mahukan rahmat yang banyak untuk kita? mahukan dosa kita dihapus oleh ALLAH? lalu, bersilaturrahim lah....! itu kuncinya !....SILATURRAHIM......menghubung kan persaudaraan dengan siapa saja, tanpa ada syarat...kerana ALLAH pasti membalas setiap kebaikan dan keburukan walau sebesar zarrah...!

mudah sungguh prinsip hidup mak. maka, kami tak pernah hairan jika mak selalu keluar menghadiri jemputan syarahan agama, jemputan memimpin kelompok bacaan Yasin, berziarah bukan hanya pada saat sahabatnya sakit...malah ketika sihat...mak bagaikan punya masa lebih dari 24 jam untuk melakukan semua ini.

malamnya mak bangun di malam2 hari untuk solat, membaca, dan mengeluarkan kudratnya mencari rezeki....siang pula aktivitinya penuh, dan selalu berada di luar rumah....namun...kami tetap dihidangkan makanan dengan sajian air tangannya....ntah di mana masa untuk mak mendapatkan tidur yang cukup,selalu saya berfikir....

mengingatkan semua ini, saya mengisi hari-hari di kampung dengan menziarahi sahabat-sahabat mak....sedar diri, bahawa saya sudah agak lama tidak pulang ke kampung, bila mana, ada sahabat-sahabat mak yang berada dalam sangat uzur, sejak hari pertama dikampung, saya bertemu sahabatnya, yang sama-sama aktif dalam jemaah, perlu menampung tangan kiri ke tangan kanannya, pada waktu saya ingin bersalam dengannya...

ALLAH.....

Mak Long, sahabat mak yang sangat baik....sedang keuzuran, sakit kerana kesan kemalangan yang lama, kembali menyerang kesihatan....

ALLAH....saya mendengar sayu...melihat dari jauh...
apa yang saya mampu bantu mereka ketika ini? melainkan doa yang terbaik, agar mereka terus diberi kesihatan oleh ALLAH...

beberapa hari saya sangat mengingati sorang lagi sahabat mak, Mak Lang Munah, dia bukan hanya sahabat utk mak, malah bagaikan ibu buatnya...selalu ada di sisi mak pada saat susah dan senang...

saya usahakan juga ke rumahnya, walau hari telah menjangkau malam. kerana hati saya sangat ingin tahu khabarnya. seperti kebiasaan, mak selalu ke sana dengan sedikit bekal. saya juga membawa bekal ke sana....

saya hampir menitiskan air mata, di ruang rumah Lang Munah, terbaring seseorang, hati saya berdebar, apakah itu Lang Munah? tapi, alhamdulillah, di hujung penjuru rumah, saya lihat Lang Munah sedang melipat telekungnya. lalu, saya segera melihat siapa yang terbaring?

rupa2nya Long, kakak kepada Lang Munah....Long sedang sangat uzur...kena serangan strok 3 bulan yang lalu. selama itulah, sehingga sekarang Long dalam jagaan Lang Munah...Long hanya berbaring, tidak mampu bangun untuk duduk sekalipun, tanpa bantuan orang lain....cakapnya tidak lagi jelas....tapi, alhamdulillah, telinganya masih jelas mendengar, mata masih jelas melihat...namun adakala, Long nyanyuk, seperti keanak-anakan...

x tahu apa yang ingin di ucapkan....saya hanya mampu melihat simpati, sebak...
Lang Munah bagaikan sebahagian dari keluarga saya sendiri...

saya masih ingat, Lang Munah mengayuh basikalnya setiap hari semata-mata ingin menjenguk keadaan mak, ketika mana mak di timpa musibah, jatuh di simpang jalan lalu tidak dapat berjalan....

dalam tempoh hampir 2 tahun, mak dengan semangat yang tinggi boleh berjalan kembali, tanpa tongkat atau bantuan sesiapa, walau pun tidak seperti dulu...

dan, ketika Lang Munah pula tidak sihat, tidak mampu berjalan, mak setiap petang akan 'memaksa' antara kami adik beradik untuk membawanya menziarahi Lang Munah. mak akan membawakan buah tangan, dan bersedekah kepada Lang, walau sedikit, walau di saat kami sekeluarga juga menghadapi krisis kewangan yang teruk....

kata mak, bersedekah, jangan tunggu hanya waktu kaya...
bersedekah di waktu tidak ada lebih berharga....

dan, ALLAH memperlihatkan kepada kami kuasaNya....
mak tidak pernah kehabisan rezekinya, bersedekah, dan dalam masa yang sama dapat menyediakan kami makanan yang berkhasiat lagi berkat dari tangannya...

kerana itu, mana mungkin dapat saya lupakan pesan bonda,
sampaikanlah silaturrahim ayah bondamu....jangan putuskan ia....

No comments:

HULURKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK SAUDARA KITA DI FATHONI DARUSSALAM

Create your own banner at mybannermaker.com!