Monday, May 9, 2011

GEN X + Y


assalamualaikum, teman2... ;)

jumpa lagi hari ni, dengan catatan yang entah apa,
tapi moga catatan ni boleh dimanfaatkan...

x ada apa yang menarik untuk diceritakan selain cerihik2 (cerita hikmah) yang saya anggap agar kalian semua dapat fahami apa yang saya maksudkan.

hidup memang sesuatu yang kita perlu rancang, tapi ketahuilah bahawa ALLAH sebaik-baik perancang...Dia memberikan sesuatu yang tidak kita inginkan, tapi, ketahuilah, bahawa Dia Maha Tahu apa yang terbaik untuk kita.

walaupun, adakala kita merasakan sesuatu itu sungguh berat untuk dilalui, merasakan ketidakberdayaan, serasa bahawa putus asa sering mengintai kehidupan, tapi, dalam pada itu, ALLAH sering meniupkan rasa cintaNya kepada hambanya melalui sesuatu yang tidak kita sedari. lalu, kita jarang sekali mengucapkan lafaz syukur, susah sekali meletakkan dahi ke tempat sujud, dan payah sekali untuk merasa cintaNya...

pagi tadi, saya terima emel dari sorang teman, berkaitan masalah yang melanda hidupnya ketika ini, sebenarnya saya memang x perasan tentang emel ni...mujur saya meneliti satu-satu senarai emel yang telah dibuka dan belum. walaupun malam tadi x dpt tdur,...dan ketika pagi menjelang, mata terasa sangat letihnya..saya gagahkan diri untuk membacanya...

berfikir sejenak, apa maklumbalas dari saya? apa yang boleh saya bantu? dan apa pandangan yang mahu saya beri? kerana, saya belum pun berada di tempatnya...ketika hidup 2 insan yang terasing, perlu disatukan di bawah satu bumbung, atas ikatan bernama nikah...pelbagai perkara baru muncul...hidup yang terasing, cara dan sikap perlu di letakkan dalam satu garis sama, agar matlamat pernikahan sampai seperti apa yang diinginkan...

saya belum pun berada di situ....tapi, ALLAH mengizinkan
saya berkongsi pengalaman hidup yang tidak seberapa ini, pemerhatian yang tak berapa tajam ini, untuk menjadi ibrah kepada yang lain...

itulah kehidupan arwah mak dan ayah yang saya teladani...akan saya kongsikan ia bersama suatu hari nanti...

apapun, gembira rasa hati, bila mendengar respons teman itu, bahawa merasa sedikit tenang, merasa punya jalan, dan merasa ada panduan...

alhamdulillah....saya adalah kelahiran generasi Y yang melihat kehidupan generasi X, dan menjadikannya teladan hidup saya...

alhamdulillah, generasi X itu memperlihatkan kehidupan yang sungguh banyak hikmahnya, yang membuatkan saya sangat berasa diri sungguh berharga, kerana melaluinya sendiri...

kehidupan ini kembarnya adalah masalah, yang menguji sejauh mana iman dan kesabaran kita...justeru, pastikan kita dapat melaluinya dalam landasan Iman...

saya berterima kasih kepada generasi X, yang membina fikiran saya dengan sabar dan jelas akan hidup dan cabarannya...memperkenalkan sesuatu yang tak mungkin saya mampu melaluinya, tapi gen X melalui dengan penuh tabah dan syukur...lalu rasa syukur ditambahkan dengan gen Y yang mengerti sebuah konsep yang semua orang x mengerti benar akannya...
dia itulah, gen X yang bijaksana dalam lembutnya, ramah dalam tegasnya, arwah bonda tercinta, Nur Mardhiah binti Hj Rajali...


ini seperti keterlalu memuji menurut anda, tapi, ini bukan sekadar pujian untuknya, ia adalah ilmu, agar kita tidak mengabaikan gen X dan pengalamannya, dan gen Y tidak keterlaluan berbangga akan zaman teknologi sedia ada....

kerana masih ada perkara-perkara yang teknologi tidak mampu menjawabnya, melainkan dengan perkongsian rasa gen X dan Y yang membantu membina adab manusia..

kerana kita bukan robot, kita adalah manusia....!!!


>>>tahun kedua tanpa bonda di sisi...moga ALLAH tempatkannya bersama roh mereka yang dimuliakan, atas jasanya melahirkan dan membesarkan, mendidik kami menjadi insan>>>

No comments:

HULURKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK SAUDARA KITA DI FATHONI DARUSSALAM

Create your own banner at mybannermaker.com!