Saturday, June 25, 2011

cintanya menjadi hamparan luas di hati saya

salam alayk....

lama x jumpa kan...?maaf la...sbb saya agak sibuk kebelakangan ni..berada di kampung halaman..bukan tiket untuk bersenang-lenang memanjakan diri yer... ;) macam biasa, spt yang anda smua tahu...bila keberadaan saya di kampung halaman ni dapat di hidu....jemputan2 pn mula bertandang....

opss...! bukan jemputan pernikahan ya...tapi jemputan ke program2 yang menggugah semangat...yang selalu membuatkan saya merasa sedikit terkilan jika x dapat memenuhinya...samada memenuhi sebagai peserta, petugas atau pn fasilitator...saya bersedia bila2 masa...mengerahkan tenaga, meminjamkan telinga untuk mendengar tazkirah2...dan juga mengeluarkan sedikit budget mengikut yang termampu untuk menghadirkan diri ke program...

hm...hidup mmg penuh program...dan untuk pengetahuan anda smua..tanpa kita sedari..bahawa mmg hidup kita smua nya dalam program yang tlh diaturkan ALLAH....hanya saja hidup kita akan kucar-kacir apabila kita mengeluarkan diri dari landasan program yang tlh ALLAH tentukan.... na'uzubillah min zalik...

apa pun...dalam memenuhi jemputan di sana-sini, diri ttp punya hak yang perlu di tunaikan....malah perlu menunaikan hak adik2 yang menuntut perhatian kasih dan sayang....afifah yang perlu dimanjakan...dan ada tambahan senarai baru yang bakal mewarnai hidup saya seterusnya....dia dan kehidupannya....

membilang hari-hari terakhir...bahkan setiap hari saya merasakan hari semakin menghampiri....ajal yang tak memberikan khabarnya...membuatkan saya ingin segera melaksanakan tuntutan sebagai ummat Junjungan Besar, Muhammad SAW....

pelbagai kebimbangan disuarakan oleh banyak orang...terima kasih semua..atas kebimbangan tersebut...saya hargai...bukan saja anda sedang bimbangkan saya...malah saya sendiri sedang berhadapan syaitan yang terus menggoda..agar ia tidak diteruskan....kerana, pastinya, syaitan akan menangis saat lafaz sakinah terungkap, terangkat sebuah hijab yang menghalalkan hubungan....

malah panglima syaitan akan pula mengerahkan pegawainya yang lebih tinggi untuk terus menggoda manusia agar berbuat salah, walau setelah halalnya sebuah nikah....

saat ini, yang paling kuat berada di memori saya adalah arwah bonda...pada hayatnya, dia bersungguh2 mahu saya menyegerakan nikah....taqdir...masa itu bukan masa yang di pilih untuk saya....saya lebih senang berada disampingnya untuk menunaikan tanggungjawab seorang anak sebaik mungkin...mengetepikan dahulu segala rasa, agar bonda tetap yang utama...

alhamdulillah...tetap datang masa itu...mengisi ruang2 yang kosong, di bawa pergi bersama bonda yang selama ini mengisi ruang sepenuhnya di hati saya...walau ia tidak kan sama, namun, moga ianya membangunkan kembali sedikit ruang yang bonda tinggalkan....kerana, walau diganti dengan apa sekalipun, bonda tetap saja ada di sana, ruang hati yang hamparannya terlakar cinta sang ibunda, mengayam, menenun, mengait, mencantum dan menggubah dengan penuh rasa cintanya menjadi hamparan luas di hati saya....membina tapak keluasan hati...agar nanti...walau bonda telah pergi, datang cinta yang mengisi hati, bonda tetap saja terpateri di sanubari, kerana dialah pembina asas keluasan hati ini dengan penuh cintanya.....

saya melalui hari2 ini sendiri....menjadi ibu kepada diri, bakal sang pengantin, di kemudian hari...ALHAMDULILLAH....syukur setinggi2nya....DIA menghadiahi saya bukan saja bakal imam solat, bahkan seorang ibu, kakak dan permata-permata yang selalu membuatkan hati digeletek senyum x terperi, dek comel nya perangai2 suci.... ;)

begitulah bertambahnya program2 dalam hidup saya....seiring bertambah usia....moga rezki ini akan terus subur dan membuah dalam ladang rahmah dan barakah....

saya tetap akan bergelanggang, walau di mana pun diri berada.... ;)
mohon maaf terlebih dulu kat en.anuar yang baik hati... ;)


saya sayang semua.............!!!! ;)

2 comments:

Petunjuk Ketenangan said...

salam.. akak.. bila walimah nye ek..? lupa lah.. selamat pengantin baru... sayang akak~

Fikrah Anissa said...

wslm...masih dalam urusan..belum tentukan tarikh..insyaAllah..bila dah tentu..akan di beri tahu...syukran huda.. ;)

HULURKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK SAUDARA KITA DI FATHONI DARUSSALAM

Create your own banner at mybannermaker.com!