Saturday, January 15, 2011

Inikah Umat Yang Rasul Cintai?


Dikisahkan dalam Sirah Nabawiyyah, pada saat hujung nyawa baginda Rasulullah SAW, yang disebut-sebut sebelum syahadah adalah umat yang ia rindukan. Kebimbangannya kepada umat yang akan ditinggalkannya amat sekali. Bahkan semasa hayat baginda, terdapat suatu hadith dimana Nabi SAW menceritakan tentang umat yang ia saling merindukan. Itulah umat akhir zaman. Sehingga menimbulkan kecemburuan di hati para sahabat kepada umat yang Nabi rindukan itu. mereka ingin menjadi sebahagian daripada umat yang dirindukan. Namun ALLAH mentaqdirkan para sahabat itu lahir dan hidup sezaman dengan Nabi SAW. Jika kita adalah umat yang Nabi rindukan tanpa pernah bertemu, maka para sahabat itu adalah mereka yang saling mencintai dan dicintai Nabi Muhammad SAW.

Menyentuh tentang perjalanan dakwah kali ini. Saya berpeluang mengikuti kumpulan pendakwah yang setia menyampaikan risalah Rasul SAW ke Pulau Ketam, Selangor. Tanpa ada perancangan asalnya, saya bersetuju dengan segera, kerana berfikir dua kali untuk dakwah adalah was-was jika ia bukan bertujuan untuk merancang strategi atau apa-apa yang memberi manfaat untuk dakwah. Lalu, jika merasa yakin untuk perjalanan dakwah itu, sudah ada apa yang diperlukan, gerak pertama yang diperlukan adalah langkah ke hadapan. Yang lainnya, bertawakal lah kepada ALLAH. InsyaAllah, DIA akan mencukupkan.

16 Januari 2011

Saya teruja mengikuti perjalanan kali ini. Kerana akan melalui pengalaman pertama di tempat baru. Dengan suasana yang lain dan pastinya metod dakwah yang berlainan diperlukan. Pagi sebelum perjalanan ini dimulakan, saya kelewatan dari menghadiri mesyuarat yang djadualkan. Apabila sampai di tempat yang telah dijanjikan, hanya muslimin yang ada. Tiada kehadiran muslimat. Hati agak sedih. Adakah saya akan berseorangan hari ini? Namun, saya melangkah juga seperti dijanjikan, ke rumah-rumah perlindungan dan jagaan anak-anak yatim di sekitar Kuala Lumpur. Alhamdulillah...ALLAH sentiasa mencukupkan rezeki untuk mereka. Tetap ada saja yang mnghulur, dan Allah benar dalam janjiNya, bahawa Dia Yang Maha Mencukupkan...

Seterusnya, selepas muslimin solat Jumaat, kami bertolak dengan sebuah kereta dan sebuah van. Sudah dipertengahan jalan, van mengalami kerosakan. Menunggu orang yang akan membaiki van, dan segala urusan, kami terkandas di tepi lebuhraya itu hampir empat jam. Sabar.... Setelah urusan selesai, van yang rosak terpaksa ditunda pulang. Dan kami meneruskan perjalanan. Sampai di jeti, feri sudah tidak berkhidmat pada waktu malam. Setelah berbincang, kami mengambil keputusan untuk bermalam di surau pelabuhan.

Ketika menjelang subuh, saya terdengar bising di luar surau. Oleh kerana ruang tertutup yang mengasingkan tempat solat muslimin dan muslimat, saya tidak mengetahui apa yang berlaku di luar. Setelah mendapatkan maklumat, rupanya penjaga surau itu, seorang berbangsa India, bukan muslim mengarahkan kami segera keluar dari surau bersama barang-barang sebelum waktu Subuh menjelang. Ini kerana dia takut di marahi oleh pemilik kedai makan di ruang yang berhampiran surau, kerana membenarkan orang luar bermalam di surau. Dikhuatiri akan kehilangan barang.

Malang, saya melihat pemilik kedai makan tersebut adalah seorang Melayu beragama Islam. Malah dia dengan lantangnya mengeluarkan suara memarahi ustaz-ustaz kerana menggunakan surau untuk bermalam. Pada saat itu, sebak memenuhi dada. Para penyampai agama di marahi oleh orang yang turut sama beragama yang mulia ini. Bahkan tak ada rasa hormat langsung untuk berkata-kata dengan sopan.
Jika memang tidak dibenarkan bermalam di surau, tidak adakah lagi budi bahasa untuk digunakan? Apakah yang bercakap dengan para pendakwah itu bukan orang Melayu? Apakah India yang menjadi penjaga surau itu bukan orang Malaysia? Di manakah 1 Malaysia yang di laung-laungkan? Ketika itu saya memikirkan, bangsa ini terlalu sensitif ketika Interlok menyentuh perkataan 'paria' dalam karyanya. Tapi, di mana keprihatinan bangsa ini ketika bercakap dengan kita, orang Islam, di ruang ibadah kita.

Namun, saya sebagai antara orang muda dalam kumpulan ini, merasa malu, ketika mana para pendakwah yang berusia ini tetap saja sabar dan masih tersenyum, ketika mereka menaiki dan turun tangga berulang kali. Ketika tersilap memesan minuman di kedai makan milik Melayu yang kurang sopan tadi. Dan ketika membayar harga minuman yang tidak seberapa harganya. Saya menjadi malu kerana sedang membara panas di dalam hati dek kerana sikap Melayu yang lebih berusia dari saya, tapi tidak menunjukkan budi bahasa dan akhlak sebagai orang tua. Dan malu juga dek kerana sikap India yang muda, dilahirkan di Malaysia, mengaku ini tanah tumpah darahnya, tapi tidak langsung berbudi bahasa dengan orang yang lebih berusia.

Inilah hasilnya 1 Malaysia rekayasa Najib Tun Razak!...Surau Pelabuhan Klang, tempat orang Islam bersolat di jaga oleh seorang India yang tidak beragama Islam. Di mana sensitiviti kita? Tidak sakitkan mata memandang? Tidak sakitkan hati yang merasa? Usah di tanya di mana sensitiviti India tersebut, tapi, tidak adakah lagi orang Melayu, beragama Islam yang boleh menjaga surau ini? Pihak Pelabuhan Klang sendiri, kenapa biarkan ini terjadi?

Lalu, inikah umat yang Rasulullah SAW paling cintai???? Sebagai Muslim, tempat kita beribadah adalah dimana-mana sahaja...tetapi, jika ada tempat yang telah disediakan, eloklah kita mengimarahkannya...walau ia hanya surau kecil, ia adalah tempat mulia.

Perjalanan kali ini menambahkan lagi erti kepada saya dalam memahami onak duri jalan dakwah ini. Kita hanya menempuh sedikit cubaan ini, hanya kerana bimbang barang yang seberapa mana harganya, ada insan yang sanggup menolak berbuat baik kepada orang lain. Sedang, berbuat baik terutama kepada saudara seagama adalah keutamaan, ALLAH pasti memberi balasan atas setiap kebaikan. Ia adalah perniagaan yang tak pernah ada ruginya..

Koleksi perjalanan ini menyuburkan lagi sifat sabar, memahami dan mengharapkan segalanya kepada ALLAH. Selamanya kaki ini akan melangkah di jalan dakwah, mudah-mudahan...agar dapat membalas cinta Rasulullah SAW kepada umat ini yang tiada taranya. Walau cinta yang dapat di balas ini hanya sekelumit cuma...

20 Januari 2011, Nilai, 17;24pm

...dari hati yang mengingati...bahawa hanya DIA untukku...

No comments:

HULURKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK SAUDARA KITA DI FATHONI DARUSSALAM

Create your own banner at mybannermaker.com!