Thursday, July 8, 2010

hidup sebuah pelajaran

;) dari sebelum julai bermula..hati berbunga nak balik kampung,..nak ziarah kubur...nak duduk lama-lama kat rumah..nak masak utk adik..macam2 nak...seminggu yang ada pada mulanya rasa sangat lama..tapi..di awal2 minggu lagi..dah macam2 cerita yang berlaku kat kampung..

baru sekarang saya mengerti..kenapa arwah mak sangat sayangkan rumah ni...dia takkan tinggalkan rumah lama-lama..macam-macam alasan dia..ayam la..itik la..kucing la..tapi sekarang saya tahu..hati mak sangat bahagia di sini...

kini saya merasakan bahagia itu. lagak adik-adik yang macam2 ragam..setiap hari ada saja cerita antara kami. saya melihat garis-garis tawa itu. dan saya ketawa bersama mereka. memang rumah kecil ini sunyi tanpa mak. tapi, segala yang ada disini, mengingatkan kami pada dia...yang menyemai cinta dan kasihnya di rumah ini. dia menyatukan hati-hati kami dengan nama Rabb Yang Esa..dengan tiap bebelan yang tak terkira..

hari-hari cuti saya penuh dengan aktiviti. awal-awak lagi, sibuk dengan adik yang kemalangan, dimasukkan ke hospital, kemudian, hari yang lain, seharian saya di Penang, menemani adik yang lain untuk temujanji doktor. hari seterusnya adalah hari-hari yang menambah pengetahuan saya dalam hal yang lainnya. mengurus soal kemalangan dengan pihak-pihak lain, melantik peguam dan sebagainya.

hidup memang sebuah pelajaran bermakna. dalam musibah kemalangan yang menimpa, saya tidak tahu mengapa, bahagia itu tetap ada. hanya saya yang merasa risau tentang si adik yang kemalangan. sedangkan dia sebagai mangsanya, ceria dengan ketawa. merasa cepat bosan di hospital dan ingin cepat pulang untuk memulakan aktivitinya lagi. tak pernah serik!

hidup memberi musibah, agar manusia merasa betapa bertuah...

supaya hidup lebih dihargai. walau pun sukar untuk memberi faham kepada adik-adik..mengapa saya disini bersusah-susah ...saya pasti..satu hari nanti...dia akan merelakan diri bersusah-susah untuk orang lain pula...

ertinya, bersusah-susah ini tidak perlu dibalas..tetapi perlu dipanjangkan untuk memudahkan orang lain...moga ALLAH memudahkan urusan kita...

kan benar?hidup sebuah pelajaran..akan ada pelajaran hari esok yang lebih baru untuk saya pelajari...kerana bunga sudah melayangkan baunya di malam ini.. moga mudah semua nya...salam untuk hati-hati yang bahagia... ;)


...dari hati yang mengingati...bahawa hanya DIA untukku...

2 comments:

Anonymous said...

salam,,
akak memg ada bakat mnulis,,
stiap bait kata menusuk lembut ke dlm kalbu,,=)

Fikrah Anissa said...

syukran as...cuma sedikit yang ada untuk dikongsi bersama..moga kita diberi petunjukNya selalu

HULURKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK SAUDARA KITA DI FATHONI DARUSSALAM

Create your own banner at mybannermaker.com!