Tuesday, December 7, 2010

Saatnya Generasi Pewaris Bangsa Bersiap Memimpin Kebangkitan Ummah



1 Muharram 1432 H


Menghadiri Perhimpunan Penggerak Melayu Kebangsaan -13 (PPMK-13) yang diadakan di DBP, K.Lumpur anjuran TERAS Pengupayaan Melayu. Saya menganggap bahawa ini sebagai satu nostalgia untuk sepanjang hidup saya. Menghadirinya menjadikan nostalgia ini terimbas kembali saat bermulanya kehidupan saya tapaki dari tahap ke tahap.

Adakah saya mampu ....?

Saya telah mula melibatkan diri secara langsung pada PPMK-6, saya belajar untuk menjadi ahli masyarakat yang sedar akan hal2 yang berlaku di sekeliling..saya belajar menghargai tiap sesuatu yang terdapat di sekeliling...dan belajar untuk tak perlu malu berbuat kebaikan di mana saja dan pada siapa pun...
Imbasan ini bagaikan filem yang di tayangkan melayari hadapan mata menceritakan setiap sudut kehidupan yang pernah saya jalani...menayangkan setiap tempat yang pernah saya jejaki..dan segala wajah yang pernah muncul dalam sepanjang hayat saya sehingga kini.

Kehadiran saya kali ini sungguh menggugah semangat...saat mendengar betapa mereka yang berusia duduk berdampingan untuk berfikir masalah anak-anak muda...sedangkan jika dikira jangkaan usia..mereka hanya boleh duduk sendiri dengan selesa tanpa perlu memikirkan masalah anak orang lain...cukup lah dengan hanya anak-anaknya sendiri...

Mereka adalah orang-orang berusia yang meraikan idea anak-anak muda...menghargai tenaga segar remaja...dan menasihati, membimbing dengan hikmah melalui jalan-jalan nya yang tersendiri...saya duduk disini...ketika hati masih berbisik...saya amatlah tak layak untuk berada di majlis ini....tapi setiap kali ALLAH tetap memberikan kelapangan untuk saya hadir...tanda apakah jika bukan kerana saya tetap dipilih untuk berada di sini...?ALHAMDULILLAH Ya Allah...!

Mereka hadir sungguh dengan pengalaman yang luar biasa, menjadi pencatat sejarah dalam kehidupan manusia-manusia yang kebanyakan di luar sana...saya merasa malu....tapi...

Biarlah saya mati disini, di tanah yang saya kenali, di hadapan orang yang saya sayangi, dan di antara para pejuang agama Ilahi!...

Saya berdoa dengan penuh harap....agar kehidupan ini seterusnya tetap berada di jalan ini...yang ALLAH nampakkan padanya rahmat ukhwah dan kasih sayang...rahmat kemudahan dan ketenangan hati....saya merasakan indahnya tiap pertemuan ini...yang belum pasti adakah saya berkesempatan lagi untuk melihatnya di lain kali...?

Saya masih saja rindukan pertanyaan yang pernah arwah bonda ajukan setiap kali renungan panjangnya....'adakah ummi akan sampai umur kepada zaman kedatangan Isa dan Al Mahdi?'....saya juga menyimpan persoalan yang sama..pada sepanjang jalan yang saya lalui....kerja2 hari ini adalah untuk harapan kepada sebuah pertemuan.....itu...

...dari hati yang mengingati...bahawa hanya DIA untukku...

No comments:

HULURKAN SUMBANGAN ANDA UNTUK SAUDARA KITA DI FATHONI DARUSSALAM

Create your own banner at mybannermaker.com!